Monday, March 14, 2011

JENTIKAN KEDUA

Saya kira bencana yang melanda di negara Matahari Terbit dua tiga hari lepas merupakan jentikan kedua Allah Taala, selepas Dia menjentik Aceh pada 2004. Selang tempoh 2004 ke 2011, ada beberapa siri jentikan kecil di sana sini daripada-Nya.

Mengapa saya mengatakan 'jentik'? Kerana Allah baru menjentik, belum lagi dengan kuasa-Nya yang Maha Kuat. Jepun, antara negara paling maju tamadunnya, ranap sekelip mata. Ditambah buruk lagi dengan bencana buatan sendiri dengan membina loji nuklear.

Pun begitu, manusia hanya insaf seketika dan selepas itu kembali alpa, walhal Allah menjentik itu dengan tujuan supaya manusia kembali merujuk kepada-Nya. Ini termasuklah diri saya sendiri yang serba hina.

"Jangan dimaki setiap bencana yang datang," itu tazkirah yang ayah saya lontarkan sewaktu menonton berita bencana di Jepun. "Bencana yang datang itu hanya menurut perintah daripada Tuhan."

Saya perhatikan, penduduk Jepun lebih tenang menghadapi bencana ini berbanding mereka di Aceh dahulu, walhal penduduk Jepun tiada agama yang khusus, manakala penduduk Aceh majoritinya orang Islam. Malah tempias tsunami 2004 turut mengena pantai kita, itu pun ada yang merungut dan tidak melihatnya dari sudut 'bencana itu datang kerana mematuhi perintah Allah, Maha Pencipta."

Andainya tragedi itu berlaku di negara kita, mungkin saya juga menjadi seperti orang di Aceh kerana iman saya tersangat lemah. Mampukah saya menerimanya sebagai ketentuan daripada-Nya dengan redha?

1 comment:

intankhalid said...

Assalamualaikum, Sue...
Aduhai...bergenang air mata mengenangkan diri sendiri dan tahap keredhaan bila menghadapi musibah.