Friday, March 18, 2011

YANG SEDAP!

Makanan segera seperti burger memanglah sedap. Itu tidak dinafikan. Maka, saya tidak menyalahkan kanak-kanak dan remaja kita apabila mereka gemar sangat akan makanan ini. Orang dewasa seperti saya pun suka, apatah lagi orang-orang muda. Cuma saya tidaklah memakannya selalu, juga saya sedar akan mudaratnya.


Apa pun, makanan segera seperti burger ini ada kelebihannya walaupun dikategorikan sebagai makanan yang tidak menyihatkan. Kelebihannya tentulah bukan dari sudut kesihatan, tetapi dari sudut 'mudah'nya. Hendak menyediakannya pun mudah. Hendak disuap ke mulut pun mudah. Kalau malas nak sediakan sendiri, kita 'pandu lalu' saja. Dan rasanya pun memang sedap.


Dalam keadaan kecemasan atau tergesa-gesa pun masih boleh dimakan. Jika tidak sempat basuh tangan, pegang sahaja dengan pembungkusnya dan terus suap ke mulut. Sangat praktikal.

Ini semua tidak ada dalam masakan asli orang kita. Nasi dan mi mana boleh suap guna pembungkus, paling tidak pun kena cari sudu. Nak masak pun, paling tidak, kena juga menumis. Kalau ada rencah segera pun bahan mentah lain perlu juga dicampak masuk ke dalam kuali atau belanga.

Untuk beli nasi goreng atau mi goreng pun kena hentikan dulu kereta di tepi restoran kemudian masuk ke premisnya dan buat pesanan. Tak ada khidmat pandu lalu. Cuma sekarang ada di beberapa kawasan, menyediakan khidmat penghantaran.

Itulah sebabnya, apabila dah jemu makanan asli orang kita, sesekali saya singgah di KFC ... di rumah pula, kalau dah mati kutu tak tahu hendak masak apa ... dail saja 1-300-88-2525 atau jika mahu lebih jimat, dail sahaja 1-300-880-241 dan dapatkan hidangan segera anda itu "2 for the price of 1".

Yahoo .... yok, makan!

No comments: