Tuesday, March 8, 2011

PELBAGAI KERENAH PENULIS

Sepanjang terlibat dalam pengurusan penerbitan buku, bermacam kerenah penulis saya temui. Saya senaraikannya menurut populariti:

1. Tidak patuh 'deadline'.
2. Menyepi diri tidak melayan sebarang SMS, e-emel mahupun panggilan telefon penerbit.
3. Bercakap lebih tapi penulisan buku tidak siap-siap.
4. Cerewet.
5. Syok sendiri tapi mutu penulisan hancur.

Ironinya apabila 'musim royalti' hendak dibayar, mereka muncul dengan selamba tanpa silu. Sebagai penerbit mahu tidak mahu, terpaksalah bersabar. Jika di Barat, seseorang penulis dengan kerenah-kerenah di atas, sudah lama tidak akan dilayan oleh penerbit dengan kata lain, "Lantak engkaulah, terbitlah sendiri baru kau tau susah senangnya terbit buku sendiri."

Dek kerana kita orang Timur yang kaya budi bahasa, kita terpaksa telan semua biarpun pahit dan terpaksa menanggung kerugian di sana sini.

Pun demikian, masih ada penulis yang berdisiplin dan ada 'kesedaran sivik'. Patuh deadline, patuh arahan editor, tidak kisah walaupun editor atau penyunting naskhah mencincang habis tulisannya, tidak berkira dengan design buku.

Ah ... saya pasti semua editor senang hati berurusan dengan penulis-penulis begini. Dan editor pula suka hati membimbing penulis ini untuk menghasilkan karya bermutu. Lazimnya mereka terdiri daripada penulis-penulis baru yang baru hendak mencuba nasib dalam bidang penulisan buku.

Tabik spring kepada penulis sebegini. Mereka tidak lupa kepada 'orang-orang' di belakang tabir yang bertungkus-lumus menyiapkan buku mereka hingga selesai terbit. Buah tangan tanpa dipinta tiba-tiba dihulurkan. Malah ada yang menghulurkan seringgit dua untuk beli pisang goreng ketika penat bekerja menyenggara penerbitan buku.

"Sibuk sangat, tak sempat nak menulis," itu alasan lazim lagi klise penulis yang sentiasa melanggar deadline yang diberi. Tetapi saya paling tabik spring kepada penulis yang memang saya tahu sibuk, tapi mampu menyiapkan tulisan mereka biarpun sedikit terbabas deadlinenya.

Penulis yang 'mesra penerbit dan mesra editor ini' sentiasa dalam doa kami. Agar tulisan mereka diberkati, agar mesej Islami daripada buku mereka tembus kepada masyarakat. Bukan keuntungan material semata-mata yang dicari, tetapi yang lebih mahal daripada itu, iaitu 'berkat dan rahmat' daripada Allah. Nasihat saya, kekalkan sikap ini!

No comments: