Monday, March 28, 2011

BISMILLAH (PERKONGSIAN)

"Sebelum tidur tu baca bismillahirrahmanirrahim dua puluh satu kali," pesan Ayah apabila dia menjenguk kami adik-beradik sebelum terlelap. Itu pesan Ayah berpuluh tahun dahulu.

Seingat saya, saya belum lagi menjejak kaki ke sekolah rendah, lima enam tahun mungkin usia saya ketika itu. Maka mulut saya terkumat-kamit membaca kalimah suci itu dengan menggerakkan jari tangan untuk mengira agar cukup 21 kali, tidak kurang tidak terlebih. Amalan membaca bimillah 21 kali itu saya amalkan hingga kini.

Pada sesi kuliah agama ayah dua hari lalu pun, Ayah saya mengingatkan murid-muridnya akan hal ini. Ayah juga berpesan agar diajarkan pula pada orang lain khasnya kepada anak-anak kita.

"Tak susah nak diamalkan oleh anak-anak kita," kata Ayah. "Sangat besar fadilat baca bismillah dua puluh satu kali sebelum tidur ini," katanya.

"Amalan ini menyelamatkan kita daripada empat perkara," sambung Ayah lagi. Kesemua muridnya pada malam itu khusyuk mendengar, saya sekadar memasang telinga kerana pada waktu yang sama mata terarah ke TV menanti pengumuman juara Akademi al-Quran kelima. Lebih-lebih lagi suara TV diperlahankan bagi menghormati sesi kelas agama Ayah yang berlangsung di ruang tamu.

"Membaca bismillah dua puluh satu kali ini memelihara kita daripada gangguan syaitan, menyelamatkan rumah kita daripada kebakaran, mengelakkan kita mati mengejut dan yang keempat menghindarkan kita daripada bencana-bencana lain," ujar Ayah.

Ya, itulah hikmah membaca bismillahirrahmanirrahim 21 kali sebelum melelapkan mata pada malam hari. Sila sampaikan kepada kawan-kawan, dan ajarkan kepada ahli keluarga kita, khasnya anak-anak kita kerana ia amat mudah untuk diamalkan sekalipun anak-anak masih kecil.

1 comment:

Mohd Hisham Mohd Sharif said...

kebetulan membacanya tika menidurkan Humaira', terus sahaja diamalkan, terima kasih atas perkongsian bermakna ini.