Monday, January 17, 2011

MELAHIRKAN ANAK-ANAK YANG KELIRU

Ketika menghantar anak ke Tadika Hasanah setiap pagi, kekadang saya memerhati ibu bapa lain yang datang.

Saya kerap bertembung dengan ibu bapa kepada hafiz muda negara, Adik Muhammad (naib juara AQ tahun lalu). Mereka menghantar anak bongsunya di situ juga sebagaimana Muhammad dulu. Tenang hati saya melihat pasangan ini. Jernih wajah pasangan suami isteri ini tumpah kepada anak-anak mereka. Putih bersih wajah anak-anak.

Datang pula pasangan suami-isteri lain, menghantar anak. Allah! Pening saya.

Si ibu, kekadang datang bertudung. Kekadang tidak. Kekadang bertudung, tapi berlengan pendek.

Datang lagi pasangan lain. Si bapa bert-shirt lengan pendek, berseluar sontot, sampai ke paras lutut, kalau duduk, pasti terdedah aurat itu. Segala bulu-bulu betis yang menggelikan terdedah untuk tontonan umum. Di leher pula kelihatan kelibat seutas rantai. Si ibu pula, berbaju lengan pendek, rambut terurai labuh. Sedangkan anak-anak yang dihantar kemas beruniform dan berpakaian mengikut syariat.

Kita mahukan anak-anak yang soleh dan solehah. Tetapi di rumah apabila pulang, teladan dan akhlak yang ditonjolkan ibu bapa 360 darjah berbeza. Di sekolah, anak-anak diajar tentang aurat, di luar sekolah, lain pula didikan yang diterimanya.

Saya kira, tentu anak-anak ini jadi keliru. Di sekolah, guru ajar lain, pulang dari sekolah, lain pula, teladan yang diperlihatkan. Yang mana satu perlu si anak ikut?

Barangkali mereka menyangka, kewajipan menutup aurat hanyalah di sekolah, sebaliknya di luar sekolah boleh mendedah aurat sesuka hati.

Apa pun, saya tetap berdoa agar anak-anak ini tidak keliru. Mudah-mudahan ajaran guru melekat ke jiwa mereka yang masih bersih dan suci itu. Harapan saya juga, mereka mampu pula menegur dan menjadi teladan kepada ibu bapa mereka.

No comments: