Friday, January 28, 2011

BAHANA 1 MALAYSIA

Pengaruh gagasan 1 Malaysia yang disebarluaskan kepada rakyat, nyata berjaya mengubah paradigma masyarakat.


"Salam satu Malaysia."


"Restoran 1 Malaysia" dan entah apa-apa lagi.


Setiap hari entah berapa kali media massa kita menyebarluaskan gagasan ini, bagi memastikan ia melekat di minda orang ramai.


Berjaya sungguh gagasan 1 Malaysia cetusan PM yang diadaptasi daripada 1 Israel ini (walaupun pihak berkenaan menyangkalnya).


Mengapa saya katakan berjaya? Kerana ia berjaya merosakkan persepsi anak saya sendiri.


Setiap hari di dalam kereta dalam perjalanan pulang dari tadikanya dia akan bertanya.


"Mak, tu bendera satu Malaysia," ujarnya menunjuk ke arah satu papan iklan.


"Bukan, tu Jalur Gemilang, bendera Malaysia. Jangan sebut satu, tak betul tu," saya membetulkannya.


"Mak kita ni orang Satu Malaysia, kan?"


"Tak kita ni orang Malaysia, bangsa Melayu."


"Salahlah Mak, kita orang Satu Malaysia."


Aduh! Tak hairan saya jika satu hari nanti, Melayu akan hapus di muka bumi ini. Sebab bertukar jadi bangsa 1 Malaysia.


"Mak, agama kita satu Malaysia, kan?" pernah juga soalan ini keluar dari mulutnya.


"Allahu akbar ... Ya, Allah jangan Kau pesongkan akidah anakku." Cepat-cepat saya panjatkan doa kepada-Nya.


"Ammar, dengar sini. Kita orang Islam, agama kita Islam, Allah Tuhan kita, Nabi Muhammad, Nabi kita. Tak ada agama Satu Malaysia. Kita orang Melayu, tak ada orang Satu Malaysia." Saya cuba jelaskan.


"Kita orang apa?" soal saya.


"Arab," jawabnya.


Aik ... dari mana pula datangnya Arab tu saya tak pasti.


"Melayulah."


"Melayu," jawabnya mengulangi kata-kata saya.


"Agama kita agama apa?"


"Islam."


"Ulang lagi, cakap kuat sikit, agama kita apa?"


"ISLAM," pekiknya.


"Bagus. Orang Islam yang baik aje boleh masuk syurga. Orang Satu Malaysia tak boleh."


"Ooo."


Sampai mati pun saya tak akan maafkan Gagasan 1 MAlaysia yang telah memalitkan pemikiran anak saya dengan agama selain Islam.

No comments: