Friday, January 21, 2011

ANAK ITIK

Pada suatu pagi anak saya yang baru selesai mandi dan sedang bersiap-siap hendak ke sekolah, mengeluarkan bunyi itik.

Tidak pasti pula saya bagaimana hendak dieja bunyi itu, tapi biarlah saya pinjam ejaan bahasa Inggeris.

"Quack, quack ... " bunyi itik dari mulutnya sepanjang menuruni tangga.

"Quack, quack ..."

"Aik, bunyi itik ke?" soal saya

"Anak itiklah Mak."

"Ooo ... baru belajar kat sekolah ke?"

"Tak, kat ofis Mak lah."

"Dengar kat mana?"

"Alah, kan kawan Mak tu selalu buat bunyi tu."

"Ooo ... tau ... tau."

Rasa-rasanya saya tahu siapa yang suka buat bunyi itik tu. Pagi-pagi selalu bunyi itik. (Ehem ehem ...)

Walaupun hanya sekali-sekala datang menyibuk di ofis, terpengaruh juga dia dengan persekitarannya. Itu cuma sedikit, kanak-kanak memang cepat dan mudah terpengaruh dengan persekitaran melalui pemerhatian. Apatah lagi kalau membiarkannya menonton rancangan TV yang bukan-bukan, dan apatah lagi kalau dia berada di luar sana yang lebih luas pengaruhnya. Kalau terpengaruh dengan perkara yang elok-elok tidak mengapa. Kalau yang tidak elok bagaimana? Maka hendaklah sentiasa dipantau anak-anak. Semakin dewasa semakin susah nak dipantau!

Semoga anak-anak kita sentiasa dalam jagaan-Nya dan sentiasa berada di jalan yang lurus. Ameen!

No comments: