Monday, November 15, 2010

CERITA KHAYALAN AMMAR HADI

Sebelum tidur, seperti biasa saya akan sembang-sembang dengan anak. Pillow talk kami macam-macam topik.

Semalam paling saya tidak tahan mendengarnya. Hilang mengantuk saya dibuatnya. Akhir-akhir ini cerita khayalannya menjadi-jadi. Kalaulah saya pandai menulis buku cerita kanak-kanak, barangkali setanding dengan J.K. Rowling. Malangnya saya langsung tidak ada bakat menulis buku seperti itu walaupun banyak isi boleh dikembangkan daripada ilham anak saya.

Cerita Ammar malam tadi:

"Abang Ammar nama dia Azman," Ammar memulakan cerita.

"Bila masa pulak Ammar ada abang," saya menyampuk.

"Alaa Mak ni, tipu-tipu je ..." nadanya sedikit marah kerana mengganggu ceritanya.

"Kentut dia hebat sampai keluar kat jalan." Perut saya mula senak menahan gelak. Tapi tahan saja takut kena marah. "Bau busuk sangat tapi orang tahan je."

"Isy, tak da cerita lain ke yang elok sikit."

"Alaa Mak ni, tak pa laaa."

"Papa Azman lagi hebat kentut dia."

"Aik, kalau Azman tu abang Ammar, Papa dia pun papa Ammar jugalah."

"Tak ... ni cerita tipu-tipu je, kan Ammar dah cakap."

"Mmm ye lah. Pastu apa jadi?

"Azman tu hebat. Dia boleh buat drift kereta Mercedes."

"Pastu?"

"Pastu dia boleh jadi monyet, pastu dia boleh jadi kapalterbang pulak. Pelik!"

"Ammar boleh jadi apa?"

"Mana boleh, itu kan cerita tipu-tipu je ... eeee... dah, dah Ammar nak tidur."

Marah betul.

"Hmm ye lah. Jadi anak soleh dah le ye Ammar ... doa tidur tu jangan lupa. Ayat Kursi pun jangan tak baca pulak."

Saya mendengar satu persatu doa tidur dan ayat Kursinya serta beberapa surah pendek lain yang dihafalnya.

"Ammar dah baca ayat Kursi, setan dah lari ke Mak?"

"Hisy, dah baca buat cakap lagi, kena tidur terus, nanti powernya hilang. Ulang balik baca."

"Yalah, yalah ... "

No comments: