Wednesday, November 3, 2010

ANDAI DAPAT DIKEMBALIKAN WAKTU ITU

Acap kali saya termenung mengenangkan berapa banyak lagi masa yang Tuhan beri untuk saya bernafas di dunia ini.

Acap pula saya terkenang diri ini sebagai seorang anak yang belum banyak menabur bakti kepada Emak dan Ayah. Sebaliknya mereka yang masih berbakti dan memuliakan anak-anak.

Semakin usia menginjak, semakin terasa beban dosa yang dipikul. Sedangkan kematian semakin hampir.

Andai dapat dikembalikan masa lalu, mahu saja saya memaksimumkan kebaktian kepada orang tua. Tapi tentunya mustahil.

Apabila terpandangkan anak-anak muda menghabiskan waktunya dengan kerja yang sia-sia, saya jadi geram.

Merokok.
Melepak.
Merempit.
Mencuri.
Ponteng sekolah.
Menghadap TV dan komputer siang malam.
Dan entah apa-apa lagi.

Seruan saya ... wahai anak muda, pada kesempatan dan kelapangan yang ada berbaktilah kepada orang tuamu semampu yang dapat. Apabila sudah berkerjaya dan berkeluarga, tiada lagi kesempatan seperti itu.

Kini saya merasainya.

Apabila kita sudah berkerjaya dan berkeluarga, komitmen kita teralih kepada tugas di pejabat, suami, anak dan rumah tangga. Tidak mampu lagi menabur bakti kepada orang tua seperti yang dimahukan.

Alangkah rugi dan menyesal kerana sewaktu di takah usia muda tidak berbakti kepada mereka semaksimumnya kerana waktu itulah waktu terbaik, waktu banyak kelapangan untuk melakukannya.

Kini, tidak tiada lagi kelapangan seperti dulu untuk memuliakan mereka.

Ampun maafkan anakanda, Emak, Ayah!

No comments: