Tuesday, January 5, 2010

DIBUNUH KOMPUTER!

Sebaik pandai menulis di sekolah tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan IPT, pen dan pensel menjadi nadi setiap individu. Untuk menulis karangan dan membuat kerja rumah atau menjawab peperiksaan—pen dan pensel menjadi rakan karib setiap murid dan pelajar.

Itu dulu. Hari ini pen atau pensel menjadi begitu asing bagi diri saya. Pen hanya digunakan sesekali sahaja. Untuk mengisi borang, mencatat nota dalam kuliah agama atau bengkel, atau menulis nota ringkas atau menurunkan tandatangan. Ataupun pen merah untuk membuat kerja suntingan dan membaca pruf di galei.

Sejak berdamping dengan komputer dalam kerjaya, saya tidak mampu menulis menggunakan pen, tidak lagi boleh menulis panjang. Jari-jemari menjadi kaku untuk mencatat apa-apa walau sekadar lima baris ayat atau satu perenggan. Tangan menjadi lenguh, malah lenguh itu bukan masalah utama. Yang menjadi masalah besar ialah ilham atau idea untuk menulis artikel entah ke mana hilang.

Puas duduk menanti ilham datang, satu pun tidak terbit di benak kepala. Aduh! Apa sudah jadi? Otak menjadi bengap. Lembap. Lemah.

Kini, saya menjadi kagum apabila melihat orang menulis--tarian pen di tangannya meluncur deras menulis patah demi patah perkataan, ayat demi ayat, perenggan demi perenggan ... .

Jika sekarang saya perlu menduduki peperikasaan, barangkali saya akan gagal!

Pernah saya cuba membuat artikel kesihatan untuk majalah Anis menulis mengguna pen. Dua bulan tidak siap-siap, walhal jika menggunakan komputer boleh disiapkan dalam tempoh setengah jam.

Maka saya membuat kesimpulan, kewujudan komputer dalam hidup saya telah membunuh kemahiran dan kebolehan saya menulis dengan kalam!

No comments: