Friday, July 17, 2009

SANTI, our cleaner!

Namanya Santi. Dia ini warga Indonesia, tukang bersih (cleaner) di pejabat kami. Sekarang tengah sarat mengandung, sedang menunggu hari sahaja untuk bersalin.

Akhir-akhir ini suami Santi juga turun padang ke syarikat kami untuk membantu membersihkan pejabat yang berjumlah tiga aras dan dua unit (maklum saja, dengan keadaan Santi yang demikian itu!) … tandas saja ada 12!

Saya sebenarnya kagum dengan kerajinan dan semangat Santi. Jika saya berada di tempatnya, saya pasti tidak mampu melakukan kerja- kerja mencuci ini dalam keadaan perut memboyot begitu.

Pengalaman membawa anak dalam kandungan pada bulan ketujuh lebih empat tahun dahulu cukup mengajar saya betapa seksanya! Terbongkok-bongkok menyapu daun pokok mangga depan rumah pun bagai mahu putus pinggang, inikan lagi membersihkan pejabat yang bertingkat-tingkat, turun naik tangga tak usah cakaplah.

Lagi satu, Santi ini berani menggunakan segala macam kimia pencuci (sebab tu tandas sentiasa bersih dan wangi). Bahan-bahan kimia ini memang bahaya bagi janin. Semasa saya mengandung dulu, cuci bilik air guna syampu saja kerana takut pencuci yang tinggi kandungan kimianya. Tapi Santi tidak peduli semua itu, yang dia tahu tandas pejabat Galeri Ilmu mestilah bersih. Apa pun didoakan Santi dan bayinya nanti tidak apa-apa.

Satu lagi saya kagum dengan Santi ni, walaupun tak sekolah tinggi dan ilmu agamanya pun agak kurang, bacaan ayat sucinya pula berterabur, tapi satu yang saya tersentuh dengan akhlaknya yang satu ini…setiap kali lepas wuduk Santi tidak lupa menadah tangan baca doa ambil wuduk. Tidak seperti kebanyakan staf wanita lain yang lebih banyak ilmunya, tetapi wuduknya cincai-cincai saja (termasuk saya doanya di mulut saja tanpa menadah tangan). Padahal Nabi SAW dan para sahabat amat menekankan soal wuduk ini.

Seperkara lagi, setiap kali hendak makan, Santi tidak lupa membaca Bismillah, sedangkan saya perhatikan kebanyakan staf di sini bila makan kekadang ada yang tak baca Bismillah pun, terus saja sumbat mulut dengan makanan, kongsi makan dengan syaitan!

Beginikah akhlak kita yang bergelar da’i? Indah khabar dari rupa gamaknya?

Bagi yang suka mengata-ngata Santi, saya sarankan anda ukurlah dulu diri sendiri! Santi itu pun manusia biasa seperti kita semua, ada hati dan perasaan. Memang dia punya kelemahan, tetapi sesuailah dengan kejahilannya, tetapi kita ini bagaimana, sedangkan ilmu kita lebih banyak daripada Santi?
Dalam beberapa aspek, Santi sebenarnya lebih baik daripada anda dan saya (yang konon bagus sangat!)

No comments: