Monday, June 15, 2009

WAKTU UNTUK BERSERAH BULAT PADA-NYA!

Mengikuti perkembangan H1N1 (selesema babi) kini, memang meresahkan. Negara kita juga tidak terkecuali, turut menular.

Saya kini dalam keresahan kerana suami sedang berada di Bangkok untuk membentangkan kertas kerja di Universiti Chulalongkorn dan kemudian akan turun ke selatan untuk meneruskan penyelidikan di Amphawa bagi pihak Unesco.

Biarpun Thailand bukan negara wabak H1N1, saya tetap resah. Perjalanan ke luar negara kini mendedahkan sesiapa saja kepada penyakit ini.

Bukan H1N1 sahaja yang membimbangkan, perkembangan politik di Thailand juga menyumbangkan kepada kegelisahan. Mujur juga Amphawa bukan kawasan paling selatan yang kini sedang bergolak dengan peristiwa berdarah!

“Tak bahaya ke pergi sekarang?” soal saya kepadanya dua hari sebelum berangkat.
“Sampai bila nak tunggu tak bahaya…orang dah panggil ke sana nak buat macam mana,” itu jawapannya.

Memang kita terpaksa akur dengan fitrah kerja yang membawa kita ke mana sahaja di dunia ini demi mencari rezeki. Itu tidak dapat dielakkan. Dahulu saya juga beberapa kali ke luar negara kerana memikul tugas. Justeru, saya amat faham!
Ya, dalam permusafiran, kita tidak dapat mengagak situasi yang kita tempuh, sama ada bahaya atau sebaliknya. Segalanya di luar jangka dan di luar mampu manusia untuk mengawalnya. Sesungguhnya kita tidak mampu melawan takdir.

Dalam keadaan sebegini, hanya satu yang dapat dilakukan, iaitu berserah bulat kepada Allah taala agar semuanya selamat.

Bagi sesiapa yang bakal ke luar negara, suka saya perturunkan doa yang mudah untuk dihafal ini. Doa ini telah diberikan Ayah sewaktu saya masih di bangku sekolah—dipesan supaya mengamalkannya selalu agar sentiasa berada dalam perlindungan Allah setiap waktu. Doa ini juga telah diajarkan Ustaz Shukri dalam kuliah mingguan di pejabat kami. Kata Ustaz Shukri, doa ini hendaklah kita baca bagi mengelak takdir buruk apabila kita melangkah keluar dari rumah!
A ‘uu zubikalimaatillahi taamaati min syarimaa khalaq. (3x).
Ya Allah, aku berlindung dengan kalimah firman-Mu yang sempurna daripada kejahatan
apa-apa yang diciptakan. (3x)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW bersabda: “Sesiapa membaca pada waktu petang sebanyak tiga kali: ‘A ‘uu zubikalimaat …’ nescaya dia tidak akan terkena bahaya racun atau sengatan serangga berbisa pada malam itu.” (Riwayat Ibn Hibban dalam buku beliau Sahih Ibn Hibban).

Satu lagi doa yang elok juga kita sama-sama amalkan:

Bismillahi lazii laa yadhurru ma‘asmihi
syai un fil ardh,
walaa fissamaa' i wahuas sami ‘ul ‘aliim. (3x)
Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya akan terpelihara segala sesuatu di bumi
dan di langit untuk dapat menimpakan bencana.
Sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui. (3x)

Diriwayatkan daripada Uthman bin Affan r.a, katanya: Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa sahaja daripada kalangan hamba Allah yang membaca pada setiap hari ketika pagi dan petang Bismillahi lazii laa yadhurru ma‘asmihi syai un … sebanyak tiga kali, nescaya dia tidak terkena sebarang mudarat.” (Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi. Menurut Tirmizi, hadis ini dinilai Hasan Sahih)

Wallahu a’lam.

2 comments:

Ummu Mishkah said...

yer.. kita minta dijauhkan segala bala!

SMM said...

terima kasih atas perkongsian doa.. semoga Allah memelihara kita semua!