Monday, June 8, 2009

ADAKAH CINTA DI RUMAH KITA?


"AKU INGIN MENYAMPAIKAN DAKWAH INI HINGGA KEPADA JANIN DI PERUT IBUNYA."
Membaca kalimah ini sekali sudah cukup membuatkan saya terpesona dengan peribadi tokoh besar ini. Saya mengagumi amat akan peribadi asy-Syahid Imam Hasan al Banna.

Kata-kata tersebut dijadikan judul kepada satu daripada bab buku CINTA DI RUMAH HASAN AL BANNA. Sudah sekian lama saya mencari buku best seller ini. Tatkala menemuinya di booth Nufair di KLIBF 2009 baru-baru ini, saya terus membelinya.

Memang saya tersentuh apabila membaca akhlak Hasan Al Banna terhadap anak-anak dan rumah tangganya. Sangat halus dan santun.

Selesai membaca buku ini saya duduk termenung memikir rumah tangga sendiri yang serba-serbi gersang daripada akhlak yang mulia ... jauh daripada sifat-sifat terpuji. Tepatnya, 'TIADA CINTA DI RUMAH SAYA!' Cinta yang saya maksudkan ialah cinta yang ada nilai di sisi Allah SWT. Nak dibandingkan dengan rumah tangga ulama besar ini, rumah tangga saya jauh menyimpang, dan saya percaya sebahagian besar daripada anda juga!

Hasan Al Banna selalu berupaya menyenangkan hati anak-anaknya, menenangkan mereka, mencerahkan fikiran mereka serta menyisipkan kebahagiaan dalam hati
mereka.

Dalam kesibukan beliau bersama gerakan Ikhwanul Muslimin, Hasan Al Banna tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai pemimpin keluarga.
Kita bagaimana? Penat pulang daripada kerja kerap hilang sabar dengan kerenah anak-anak, kerap meninggikan suara, sedangkan di dalam rumah Hasan Al Banna 'tinggi suara' tiada dalam kamus hidup mereka!
Saya memberi lima bintang untuk buku CINTA DI RUMAH HASAN AL BANNA karya Muhammad Lili Nur Aulia ini. Saya sangat mengesyorkan anda juga membacanya dan nilailah sendiri rumah tangga kita!

1 comment:

Kamariah Kamarudin said...

terima kasih atas pemberian buku tersebut tempohari; masih belum sempat menelaah sekadar membelek-belek kerana buku lain dahulu ang menjadi prioriti. nantisuatu masa, akan membacanya jua!