Wednesday, February 4, 2015

LOST AND NOT FOUND



Ini senarai barang yang anak saya hilang setelah sebulan sesi persekolahan dibuka untuk tahun 2015. Tahun ini terasa nak rekodkan dan senaraikan pula barang-barangnya yang ghaib dan rosak di sekolah.

Minggu pertama
1 pensel
1 pemadam

Minggu kedua
2 pembaris
1 pemadam
1 pensel (sekolah agama)

Minggu ketiga
1 pemadam (sekolah agama)
3 buah buku teks Bahasa Inggeris (pinjaman)

Minggu keempat
1 gunting
1 pensel mekanikal kaligrafi (untuk khat sekolah agama, tak hilang, tapi habis terbarai – baru berusia 2 hari)
1 peket refill pencil lead kaligrafi (baru beli dua hari, esoknya tinggal dua batang daripada jumlah sedozen)

Awal anak melangkah masuk Tahun 1 dulu,  saya hairan melihat kedai menjual sedozen pemadam dalam satu peket. Mungkin untuk orang yang ramai anak … persepsi saya ketika itu. Ini kerana zaman saya bersekolah dulu, seketul getah pemadam tahan hingga 1-2 tahun. Rupa-rupanya, ia juga untuk anak yang sering kehilangan alat tulis.

Sekarang anak saya sudah Tahun 4, tiada perubahan nampaknya, walaupun banyak kali saya mengingatkan dan menasihatkan dia agar menjaga dan bertanggungjawab terhadap barang sekolahnya.
Saya tau, ada ramai ibu bapa di luar sana yang senasib dengan saya. Sama-samalah kita cuba bersabar dengan kerenah anak. Usia kanak-kanak cuma sebentar. Sedar-sedar mereka sudah dewasa!

No comments: