Friday, December 5, 2014

BUAH KERANJI OH BUAH KERANJI


Ini buah keranji. Buah keranji dari Sarawak pemberian Puan Zuraidah sejabatan! Terima kasih. Dah habis makan pun. Sedap dan manis. Isinya hitam. Terima kasih.

Buah keranji ni ada macam-macam jenis. Kalau di negeri saya di Kelantan banyak dijual di dalam pasar. Tapi buahnya kecil-kecil dan isinya warna jingga. Kulit sama warna, hitam seperti keranji Sarawak ini. Rasanya masam-masam manis. Nipis saja isinya. Sekadar dikemam-kemam saja.

Pernah suatu ketika ketika usia saya sekitar empat tahun barang kali. Saya mengutip buah keranji yang banyak bertaburan di tepi jalan. Saya kutip satu per satu hingga penuh segenggam. Lalu saya bawa kepada emak dan tunjuk kepadanya.

Yikes! Wakakakakaaaaa, rupa-rupanya bukan buah keranji yang saya kutip, tapi tahi kambing! Kwang, kwang. Sampai sekarang ini, kalau ada buah keranji di rumah sama ada orang beri atau beli ketika pulang ke Kelantan, emak saya akan ungkit semula kisah ini! Diceritakan pula kepada cucu-cucunya! Aduhhh!

Pantun popular buah keranji:

SORONG PAPAN TARIK PAPAN
BUAH KERANJI DALAM PERAHU
SURUH MAKAN SAYA MAKAN
SURUH MENGAJI SAYA TAK MAHU

No comments: