Tuesday, June 25, 2013

LENGANG

Semalam seluruh sekolah di Selangor cuti disebabkan jerebu yang melanda. Anak saya seperti anak-anak orang lain tentunya gembira kerana mendapat cuti sedemikian. Hari ini sekolah beroperasi seperti biasa.

Jalan di hadapan sekolah anak saya pagi tadi lengang dan sunyi. 
Biasanya pada waktu ini meriah dengan bas sekolah dan kenderaan ibu bapa 
menghantar murid/anak ke sekolah.


Simpang empat Sunway menghala Kota Damansara. Papan tanda Petronas 
sepatutnya sudah kelihatan pada jarak ini. Apakan daya ... jerebu!

Pemandangan berbalam-balam.

Namun, tatkala tiba di sekolah, lengang saja suasana. Hanya kedapatan beberapa orang murid. Nampaknya ibu bapa mengambil inisiatif sendiri membenarkan anak tidak bersekolah. Pun demikian, saya tetap menghantar anak ke sekolah selagi tidak ada kenyataan rasmi daripada pihak berkenaan.

Saya melihatnya dari sudut berbeza, di sekolah anak saya lebih mendengar dan menuruti arahan serta nasihat guru. Misalnya banyakkan minum air, basuh tangan betul-betul sebelum makan terutamanya ketika berjerebu ini. Kalau di rumah, puas ditegur dan dinasihat, basuh tangan ala kadar saja.

Pada minggu ini juga, hampir kebanyakan sekolah merancang mengadakan hari sukan dan hari keusahawanan (hari kantin). Saya menjangkakan aktiviti sedemikian akan ditunda sehinggalah bencana jerebu reda. Harapnya begitulah.


Apa pun, sama-sama kita doakan agar bencana jerebu tidak berpanjangan. Semoga Allah turunkan hujan selebat-lebatnya untuk membasuh segala kotoran di ruang udara. Doakan juga agar kesihatan kita semua tidak terjejas. Aaameen!

1 comment:

Sweetamieda. Blo said...

sama-sama berdoa agar hujan turun untuk mengurangkan jerebu ni...insha allah