Tuesday, April 10, 2012

UCAPAN SELAMAT HARI LAHIR

Semalam e-mel saya dipenuhi ucapan lahir daripada teman, sahabat, rakan, kawan, saudara-mara melalui Facebook.

Terima kasih saya ucapkan kepada anda semua. Itulah ucapan paling banyak yang saya terima. Malangnya Facebook saya bukanlah sesuatu yang rutin. Sudah sekian lama saya tidak mengaksesnya. Sudah bersawang barangkali!

Sekali lagi terima kasih kepada yang memberi hadiah, mengirim ucapan melalui Facebook, e-mel dan SMS:

ANITA ABDULLAH, WAN NOREHAN, NUR HAFIZAH, ROSHIDAH NOORDIN, SUZIHARJUTA, YUSNITA YUSOFF, NORAINA NORANI, NORINTAN KHALID, ABUNYER, FARAHIZA ADNAN, EMKAY, WAN ARIFF HANAFI, ROSNANI RIPIN, SURIATI SOFEE, CHEF FAIZAL NG, AJWAD ZULFIQAR, HALIMAH SAID, MOHD SAUFI, YET TYUNG SIA, KAMARIAH KAMARUDIN, ADIBAH ABDUL KADIR, HUSNA FAUZI, FAIRUZ PAUZI, SAMSIAH PUAD. KAK ANIS. (Maaf jika ada nama yang tercicir).

Saya mengaminkan kesemua doa itu yang baik-baik belaka ... itulah hadiah yang terbaik dan amat saya hargai. Moga Allah memakbulkannya. Dan saya kembalikan doa itu kepada setiap orang yang mengucapkannya, "Ya Allah, berkatilah dan rahmatilah mereka yang telah mendoakan aku dengan kebaikan. Amin."

Setiap kali umur meningkat ertinya usia dan nyawa pinjaman Allah ini semakin pendek. Dan semakin benarlah pesanan Baginda Nabi SAW akan LIMA perkara sebelum LIMA PERKARA:



  1. Muda sebelum tua.

  2. Sihat sebelum sakit.


  3. Kaya sebelum miskin.

  4. Lapang sebelum sempit (sibuk).


  5. Hidup sebelum mati.

LIMA perkara yang wajib kita rebut sebelum semuanya sudah terlambat. Hadis riwayat Muslim dan Tirmizi ini adalah peringatan untuk saya dan kita semua.


Nombor 1 hingga 4, saya sudah merasainya. Cuma menunggu nombor ke-5. Ia sering menghantui saya bagaimanakah keadaan barzakh saya nanti ... gelapkah? Na'uzubillah. Terangkah? Ia bergantung kepada amalan saya di dunia ini. Saki-baki usia saya ini perlu dimanfaatkan sepenuhnya tanpa lengah.


Muda sebelum tua: Ya, saya semakin tua. Tandanya uban semakin banyak di kepala biarpun masih terselindung di bawah rambut hitam. Hanya kira-kira satu dasawarsa lagi akan melangkah ke usia emas, itu pun jika ditakdirkan usia panjang.


Sihat sebelum sakit: Ya, fizikal saya tidak selincah dan segagah dulu. Lenguh segala urat sendi sudah menjadi kelaziman.


Kaya sebelum miskin: Saya tidak melihat dan mengukurnya dari segi kebendaan tetapi dari segi pahala dan dosa. Ketika usia belum baligh kita semua belum comot dengan dosa menimbun. Buatlah apa sekalipun, tiada dosa. Tapi kini, saya miskin pahala, dosa pula yang banyak. Allahu Akbar, ampunilah dosa-dosaku dulu, kini dan selamanya.


Lapang sebelum sempit: Oh, dulu ketika waktu lapang tidak pula saya menyibukkan diri untuk meraih sebanyak mungkin pahala. Kini, hidup saya terlalu sibuk dengan hal keduniaan, tidak sempat untuk beramal ibadah. Sibuk dengan kerjaya, sibuk dengan urusan rumah tangga ... sibuk serba-serbi.


"Ya, Allah rezeki akan aku kesihatan yang baik, usia yang panjang, jika pendek usia sekalipun, Engkau dorongkanlah aku untuk melakukan kebaikan agar usia pendek itu menjadi usia yang berkualiti yang mampu menembus syurga-Mu tanpa hisab yang menyeksakan. Amin."


Satu lagi peringatan buat diriku yang sering lalai:


Perhatikanlah masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan pada (menjalankan) kebenaran, dan berpesan-pesan pada menjalankan kesabaran. (Al-'Asr 103).

No comments: