Wednesday, December 21, 2011

SAKI-BAKI CUTI SEKOLAH

Saya mengambil cuti beberapa hari kerana kasihankan anak yang belum dibawa berjalan makan angin sepanjang cuti sekolah ini. Ketika anak-anak orang lain dibawa cuti ke tempat-tempat percutian yang menarik oleh ibu bapa mereka, anak saya cuma di tinggalkan di tadikanya sahaja. Dia menjadi amat sedih apabila mendengar cerita kawan-kawan yang pulang daripada bercuti.





























Cuti yang saya ambil untuk membawanya berjalan-jalan saya manfaatkan seadanya. Saya hanya mampu membawanya ke tempat yang dekat-dekat sahaja kerana kekangan kerja. Itu pun dia sudah cukup gembira. Saya tidak boleh mengambil cuti panjang sekali gus kerana kerja akan tertunggak. Maka cuti saya yang beberapa hari itu saya bahagi-bahagikan kepada beberapa segmen.


Cuti itu juga kononnya saya hendak langsaikan beberapa urusan peribadi yang telah sekian lama tertangguh. Namun, tidak sempat juga. Ini termaksuklah hendak servis kereta. Juga tidak sempat.


Walaupun sekadar membawa anak ke tempat 'biasa-biasa' saja, itu sudah menceriakannya. Membawanya bermain layang-layang di taman berhampiran bersama sepupu-sepupunya. Membawanya menonton Happy Feet. Membawanya ke Planetarium, sudah cukup untuk melonjak 'roh keriangan' kanak-kanak yang wajib ditunaikan oleh ibu bapa.


Insya-Allah kalau ada rezeki dan dilapangkan waktu, kita ke tempat yang jauh sikit ya Ammar Hadi. Mungkin tahun depan boleh cuba hotel En. Abunyer pula di Langkawi.


Saya masih ada satu sesi cuti lagi dan saya masih berhutang satu lagi aktiviti dengannya ... hendak ke Taman Burung pula.





Kepada ibu bapa yang masih belum membawa anak-anak ke mana-mana dan tidak punya kelapangan waktu yang banyak, suka saya sarankan, bawalah anak anda ke Planetarium. Banyak maklumat berguna yang boleh dipelajari mereka. Tayangan dokumentari di dalam 'teater kubah' tentunya menarik minat anak-anak.


Saya cukup terkejut dengan harga tiketnya yang masih mengekalkan harga yang sama ketika saya ke sana 15 tahun dahulu. Tiketnya sangat murah dan amat berbaloi. Untuk saya dan anak cuma RM6.00!

Dari situ juga, boleh berjalan kaki melalui jejantas untuk ke Muzium Negara. Namun saya tidak memilih ke Muzium Negara kerana ia kurang interaktif, belum sesuai untuk anak yang berusia enam tahun. Sesuatu yang interaktif lebih baik kerana anak boleh mencuba banyak perkara.

Jika masih ada sisa tenaga pada hari yang sama, anda boleh juga membawa anak ke Taman Orkid, Muzium Kesenian Islam, Taman Rama-rama yang juga berhampiran (namun perlu berkenderaan).

Manfaatkanlah baki cuti sekolah untuk membahagiakan anak-anak!

3 comments:

abunyer said...

Amar, cakap kat emak, bawa pi LGK, naik Cable Car, tawan puncak Gunung Mat Cincang.... :)

SURAIYA PAUZI said...

Mak dia dah tawan dulu Gunung Mat Cincang thn 2003. Syok wo naik keta kabel. (kawan saya sebut kereta 'kebal')

Mynie said...

Sedih membaca ayat: "Dia menjadi amat sedih ... "

Anak saya minta dibawakan pergi ke zoo. Masih berhutang.