Wednesday, May 18, 2011

RAHSIA 40

"Empat puluh ada rahsianya," ujar ayah saya kepada sidang kelasnya pada suatu hari Sabtu malam Ahad. Dia menghuraikan hadis 40. Setiap dua minggu pada hari Sabtu berkumpullah murid-muridnya di rumah menuntut ilmu agama.

"Kata Imam Ghazali, orang yang berumur empat puluh tahun, tapi masih tak berubah-ubah, susahlah nak berubah ... ." Saya kekadang menelinga juga kuliah Ayah dari sebelah almari yang memisahkan di antara ruang tamu dan ruang santai.

Rupa-rupanya, angka 40 ini banyak fadilatnya.

"Kalau anak-anak bermasalah, keluarga bermasalah, maka ketua keluarga perlu membetulkannya. Tidak boleh biarkan keluarga kita begitu saja.

"Kalau mahu melihat anak kita berubah, maka cubalah seorang ayah ajak anak berjemaah Subuh di masjid tanpa tertinggal takbir pertama selama empat puluh hari. Kalau anak tidak mahu, mulakan dengan diri kita dulu. Insya-Allah, anak akan berubah, keluarga kita akan berubah ... .

"Pernah seseorang datang berjumpa saya mengadu perniagaan restorannya ada masalah, maka saya sarankan dia berjemaah Subuh di masjid selama empat puluh hari berturut-turut tanpa tertinggal satu pun takbir pertama. Dan dia buat. Kemudian dia datang berjumpa saya dan memberitahu perniagaan sudah tak ada masalah, malah bertambah baik. Sejak itu, dia tidak pernah tinggal berjemaah Subuh di masjid," ujar Ayah.

Saya yang mendengarnya mengangguk-angguk, mula faham mengapa banyak keluarga hari ini bermasalah. Anak-anak sukar dibentuk, degil tak mendengar kata. Rahsianya pada angka 40 yang perlu dilaksanakan oleh ketua keluarga.

Maka, jangan kita salahkan anak-anak atau isteri jika mereka membawa masalah, semuanya berpunca daripada si ayah atau suami yang membelakangkan perintah Allah!

Hari ini berapa banyakkah para bapa/suami yang membelah kedinginan pagi Subuh untuk berjemaah di masjid? Kalau ada pun ada yang kantoi di tengah jalan tidak genap 40 hari berturut-turut atau tertinggal takbir pertama.

1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih...

Ilmu dan peringatan amat penting dalam menjalani kehidupan di dunia fana menuju ke akhirat.

Tuntutlah ilmu selagi ada hayat dan kita juga sering mengingatkan diri sendiri dan orang lain...tidak ternilai pahalanya dunia akhirat.