Tuesday, May 10, 2011

PANAS DAN RINDU

Sudah tiga malam saya tidak dapat tidur lena ekoran cuaca panas melampau. Kipas siling dan meja pada kelajuan maksimum juga tidak mampu meredakan bahang yang menguasai bilik tidur. Semuanya gara-gara penyaman udara yang tidak berfungsi sejak sekian lama kerana tidak diselenggara.

Bilik tidur itu paling panas kerana beberapa faktor. Antaranya ia menerima paling banyak cahaya matahari kerana tiada apa-apa yang memberi teduhan. Matahari tenggelam pun menghadap tingkapnya. Bilik ini juga tiada lubang udara kerana ketika ubahsuai rumah dahulu, suami saya menutupnya kerana hendak memasang penyaman udara dan mahu menjadikannya kalis bunyi.

Apabila cuaca panas dan penyaman udara pula tidak berfungsi, beginilah jadinya. Dari sehari ke sehari, suami saya mahu memanggil orang membaikinya tetapi dek kesibukan kerja, maka saya belum nampak bila ia akan diperbaiki.

Apa pun, cuaca panas dan bahang yang melanda ini saya jadikan iktibar. Saya memerhati ke luar rumah dan dalam perjalanan ke tempat kerja juga saya memerhati, daun-daun di pokok sedikit pun tidak bergoyang menandakan tiada angin yang bertiup. Daun bergerak-gerak hanya apabila ada kenderaan lalu-lalang mencetuskan angin.

Cuaca panas ini mengingatkan saya sewaktu bertugas di Myanmar dulu. Suhunya lebih panas. Ada ketikanya mencecah 46 darjah Celsius.

Jika panas di dunia pun tidak tertahan apatah lagi di Mahsyar nanti, dan di neraka pula bagaimana?

Maha Suci Allah yang mengatur segala pergerakan alam ini. Sedarlah wahai manusia, bahawa selama engkau hidup di bumi-Nya ini, engkau sebenarnya hidup dalam rahmat dan kasih sayang-Nya. Dia memberi udara untuk kita bernafas, Dia memberi awan untuk teduhan dan hujan. Jika tidak kerana kasih sayang Tuhan, kita pasti menggelupur hidup terseksa.

Hari ini Dia hanya menguji kita sedikit dengan cuaca panas, itu pun kerana mahu membawa kita kembali kepada-Nya lantaran perbuatan kita jugalah berlakunya cuaca panas. Lalu Dia perintahkan angin supaya tidak bertiup.

Saya sungguh rindu zaman kanak-kanak di mana cuacanya tidak begini. Apabila mendongak ke langit pada malam hari, masih kita dapat melihat bintang-bintang berkerlipan indah bertaburan di dada langit. Hari ini untuk melihat sebutir dua bintang di langit pun amat sukar. Itu pun terkadang yang disangka bintang itu rupa-rupanya satelit yang terapung di angkasa.

Saya juga rindu pada embun pagi yang berjuntaian di hujung rumput dan dedaun pohon. Suci dan indah sekali apabila ia memantul cahaya matahari. Hari ini, kalau kita perhatikan, embun juga sudah tiada kelihatan melainkan di hutan belantara.

Saya turut rindu pada suasana dulu di mana anak-anak bebas berlari, bermain dan bebas ke mana-mana tanpa kita khuatiri keselamatan mereka lantaran jenayah belum berleluasa dan pengaruh globlisasi mudarat belum bermaharajalela.

Wahai Tuhan, sungguh cuaca panas ini berpunca daripada tangan-tangan manusia yang tamak haloba. Engkau datangkan ia agar kami kembali taat bersujud kepada-Mu.

Jangan kita mencela cuaca panas ini kerana ia hanya mematuhi perintah Tuannya.

No comments: