Sunday, April 10, 2011

MUJUR TAK PENGSAN

Sabtu, 9 April.


Seperti biasa, hujung minggu saya ke taman permainan membawa anak bermain dan saya pula berjalan dan kekadang berlari di atas trek di sekelilingnya. Cumanya pada Sabtu baru ini, saya lewat setengah jam ke taman itu. Biasanya jam 7.30 pagi saya dan anak sudah berada di taman itu. Saya suka berpagi-pagian kerana waktu itu taman masih kosong dan tiada pengunjung lain.

Kelewatan saya pada hari itu kerana terlebih dahulu menghantar anak saudara ke sekolah (sekolah ganti). Jadi saya agak lewat ke taman.


Ketika saya sampai ke taman itu sudah ada mak-mak cik Cina sedang beriadah. Kemudian mereka duduk-duduk bergosip di bangku yang tersedia.Saya meninggalkan anak di tempat permai nan dan saya pula melakukan aktiviti riadah saya sambil mata mengawasi anak. Lazimnya saya melakukan 10 pusingan. Tetapi kali ini masuk pusingan kelima saya pening-pening lalat kerana terhidu bau colok yang amat menusuk hidung.


Ya Allah, kuat sungguh baunya memenuhi taman yang boleh dikatakan agak luas itu.




"Tak suka, tak suka, tak sukaaaa ... " saya membebel sendirian.


Di mana ada masyarakat Cina, di situlah dibinanya rumah kecil merah untuk tujuan penyembahan tuhan mereka. Di penjuruu taman itu ada dua rumah merah siap berpagar. Asap colok kelihatan keluar dari situ.


Hai nasib badan tinggal di kawasan perumahan yang majoritinya orang Cina. Anehnya, pihak bandar raya tidak pula melarang pembinaan sedemikian.


Saya meneruskan juga riadah saya hingga 10 pusingan. Tiap kali melewati rumah penyembahan merah itu saya terpaksa menahan nafas menyebabkan saya kelemasan. Mujur juga tak pengsan.


Aduh, lain kali tidak boleh lewat lagi. Saya perlu lebih awal seperti selalu sebelum colok dinyalakan atau lebih tepat sebelum berlakunya pencemaran udara.


Hampeh betul!

No comments: