Wednesday, August 11, 2010

DUA KALI SOLAT ISYAK

Akhir April lalu Ammar Hadi genap lima tahun. Maka saya mula bertegas dengannya tentang kewajipan solat.

Kekadang mudah sahaja apabila disuruh solat, terus dilakukannya. Ada masanya pula saya terpaksa tinggikan suara dan membebel. Pun begitu, alhamdulillah sehingga hari ini, dia tidak meninggalkan kewajipan itu melainkan kalau dia di bawah pemerhatian orang lain dan saya tiada di sisi untuk memantau.

Biarpun mata separuh terpejam kerana terlalu mengantuk, saya menggesanya juga supaya solat Isyak, dan dia menunaikan dalam tersedu-sedan. Biarpun bangun paginya jam lapan ke atas, saya menegaskannya supaya solat Subuh, sungguhpun solatnya itu Subuh gajah!

Terkadang ada masanya, rakaatnya terkurang, saya akan menegur.

Yang menggembirakan saya, dua hari lepas dia mahu menjadi imam solat Isyak, dan saya disuruhnya menjadi makmum.

"Mak duduk belakang Ammar tau," tegasnya.

Sebagai memberi sokongan dan semangat juga menghormatinya, saya menurut perintah!

Sungguh teliti bacaan Fatihahnya kali ini walaupun masih sedikit pelat.

"Assalamualaikum warah matullah..." dia memberi salam.

"Sekarang doa tau, angkat tanganlah Mak ..." Doa dibacakan, saya mengaminkannya.

"Mak bagus, sekarang setan dah lari," komennya.

Saya menahan tawa.


Apabila dia berada di bawah melayan permainan, saya senyap-senyap menyelinap ke atas untuk menunaikan semula solat Isyak. Isyak kedua kerana yang pertama berimamkan kanak-kanak belum mumaiyiz!'

Alhamdulillah. Dia semakin peka dengan kewajipan solat. Saya percaya ini bukan usaha saya secara total, tetapi ini adalah berkat didikan guru-gurunya di Tadika Hasanah yang sememangnya amat menitikberatkan hal-hal kewajipan seorang Muslim terhadap anak-anak yang dihantar dan diamanahkan kepada mereka. Sebagai ibu bapa menjadi kewajipan pula di rumah untuk menyuburkan lagi apa yang anak kita kutip di sekolah.

Syukur, saya tidak salah memilih tadika untuk Ammar Hadi.

Teringat pesan YB Dr Lo' Lo' dalam ucapan perasmian pada hari Sukaneka Tadika Hasanah, sekolah Ammar Hadi beberapa bulan dulu. "Ajar anak solat seawal usia. Tak kiralah dia pakai apa pun, baju tidur ke, seluar pendek ke...ajak anak tu solat. Kerana solat akan membentuk peribadi mereka..."


YB Dr lo' Lo', "Ajar anak solat mesti mula seawal usia ..."

Rupa-rupanya Dr Lo' Lo' juga telah menghantar anak-anak beliau ke Tadika Hasanah. Beliau amat memuji Tadika Hasanah. Sekarang anak-anak Dr Lo' Lo' semuanya sudah dewasa dan berjaya.

Mudah-mudahan anak saya pun begitu juga nanti. Amin!

No comments: