Tuesday, April 13, 2010

SHARIF & INTAN



Salam. Top up celcom rm10 ada tak?


Demikian bunyi SMS yang saya terima pada akhir Mac lalu. Nombornya tidak saya kenali. Saya tidak pasti sama ada itu nombor kenalan saya atau sebaliknya kerana saya baru memasukkan kad sim saya ke telefon bimbit lain. Maka beberapa nombor ada yang tidak terpapar nama pemilik nombor berkenaan.

Setelah diselidik, nyatalah nombor berkenaan adalah asing yang tidak pernah ada dalam simpanan telefon bimbit. Saya tidak kenal nombornya.

Ketika itu saya baru pulang dari PWTC kerana bertugas di KLIBF. Maka penatnya tak terkata dan saya agak lambat memberi respons kepada SMS itu.

Saya membalas SMS itu begini: Siapa ni?

Pantas balasannya saya terima: Intan.

Saya: Intan anak Pak Khalid ke?

Intan: Yup

Maka kami balas-membalas SMS. Saya tidak ingat balasan tepat saya seterusnya, tetapi lebih kurang begini: Apasal nombor lain? Kan ke dulu 012.

Intan: Dah tukar. Topup RM30 ada tak?

Saya: Sori, x da. Topup akan beroperasi semula selepas pesta buku. Tak sempat nak tambah modal.

Maka saya bertanya mengapa tidak beli sahaja di kedai. Tetapi dia mendesak juga. Saya bertanya: Betul ke Intan ni?

Intan: Tak percaya takpa lah

Saya: Bukan x caya.Tapi dulu ada seorang nama Sharif cuba menipu ... .

Saya mula was-was. Kerana Intan yang saya kenal itu berhemah orangnya. Malah bijak dan bukan pendesak lagi bodoh begini. Saya juga tak fikir sahabat saya itu mengguna prabayar.

Maka pada saat itu juga, daripada nama Intan saya mengecopnya “Intan palsu” (IP).

Saya kini yakin, dia bukan Norintan Khalid, sahabat baik saya yang amat saya kenali budi bahasanya.

IP: Topup RM30 ada tak?

‘Eeee tak paham-paham lagi ke orang ni. Bangang apa?’ desus hati saya. Lalu SMS saya kepadanya lebih kurang begini: Maaf x da. Buat masa ini kredit eload saya tak sampai RM10. X cukup RM30.

IP: Kalau gitu, bagi RM5 dulu.

Saya teragak-agak. Mana tahu kalau orang ini betul-betul dalam kesusahan. Maka saya berniat untuk menyedekahkan sahaja RM5 via e-load. Dalam hati saya biarpun dia bukan Intan tulen, saya sudah niatkan sedekah. Mudah-mudahan dia tidak mengganggu lagi selepas ini.

Tapi ...

IP: Top RM30 tak ada ke? Kalau ada pin bagi pin, desaknya

Saya: Kalau ada pun, nak bayar macam mana?

IP: Bank in boleh tak. Dalam hati saya merungut, ‘Iyolah bank in. Nipu je tuh.’

Saya: Boleh, tp kalau setakat RM5 tu masukkan aje ke Tabung Palestin atau Tabung anak yatim. Naper x beli aje di kedai, lagi senang. 7-E ke atau guna Maybank2u?

‘Nampak benar nak tipu aku hidup-hidup. Ingat aku ni bodoh ke? Daripada bank in, beli sendiri di kedai atau beli sahaja di ATM. Kan lagi mudah,’ bisik hati saya.

IP: Top up RM30 ada x?

Saya: Dah bagi RM5 x cukup ke?

IP: Tak cukupla. Top up bagi pin RM30, dia makin mendesak.

Saya: Sori ye, nak smyg Maghrib dulu...

Tapi Intan Palsu ini tetap mengganggu dengan SMSnya. Saat ini, meter kesabaran saya sampai ke tahap ‘merah’. Ciss!

Sorry. I don’t hv enuf balance in my e-pay acc. FYI, we sell pin no only to DG customers. Other telcos e-load ...My advice: Go buy from 7-E ...

Sebaik sahaja saya membalas dalam bahasa Inggeris. Intan Palsu ini berhenti menghantar SMS. Barangkali dia tidak faham bahasa Inggeris. Lega saya kerana tiada lagi gangguan.

Esok paginya sebaik saya menghidupkan telefon bimbit, Top up celcom RM30 ada tak.
Ehhh ... ada lagi rupanya. SMS itu dihantar pada jam 02:32 pagi.

Mujur telefon bimbit saya matikan. Jika tidak tidur saya terganggu dengan bunyi SMS itu. Intan yang kukenal sudah pasti tidak mengganggu tidur sahabatnya.

Ya Rabbi Ya Karim. Orang dah bagi free RM5, tak bersyukur betul.

Selesai KLIBF, saya baru berkesempatan melayari Facebook. Kebetulan kawan saya Rozie, yang juga sahabat baik Norintan sedang online. Lalu saya bertanyakan dia nombor telefon Intan. Jika Intan online waktu itu, saya tentu akan bertanyakan terus padanya. Nyata nombor yang diberi Rozie tak sama dengan nombor Intan Palsu.

Sebelum ini saya mendapat SMS yang serupa.

Apabila saya bertanyakan siapa dia. Dia memberi nama Sharif. Saya tanyakan, Sharif mana?.

Dia memberitahu Sharif, kawan Alif. Kebetulan di pejabat saya ada seseorang bernama Alif. Lalu saya tanyakan Alif adakah Sharif itu kawannya. Alif menafikan malah Alif cuba menghubungi nombor Sharif itu. Nyata tidak berjawab.

Maka saya membuat kesimpulan Sharif dan Intan ini orang yang sama. Penipu! Pembohong! Pendusta! Barangkali dia mengenali seseorang di pejabat ini, maka dia mengenali Alif dari jauh melalui orang ini. Saya juga syak Sharif a.k.a Intan Palsu ini dapat tahu tentang e-load dan e-pay top up saya melalui satu entry saya di blog ini. Dia mengenali Intan pula apabila melihat nama Intan dari komen yang Intan tinggalkan di beberapa entry saya.


Wahai Sharif atau Intan (or whatever your name is) ... ketahuilah hidup engkau takkan berkat dengan menipu! Moga Tuhan melaknat engkau!

Hanya satu sahaja yang mahu saya katakan pada penipu seperti awak ini: GET LOST!

No comments: