Sunday, March 14, 2010

DI SEBALIK TABIR MENJELANG KLIBF 2010

"Ustaz Hasrizal dah promot 'Murabbi Cinta' kat blog dia. Bukunya tak siap lagi. Ya Allah, tertekannya aku ... " ujar Nasri rakan sekerja di Jabatan Buku, Khamis lalu. Jelas, dia cukup stres kerana 'Murabbi Cinta' merupakan manuskrip terakhir tiba di Jabatan Buku.



Sebelum itu saya sudah diberikan sebahagian kandungan buku tersebut untuk disunting. Sebahagian lagi belum tiba ke tangan editor daripada penulis. Saban hari Nasri mengejar 'Ustaz Cinta' itu untuk bertanyakan progres. Dan Ustaz pula merupakan antara orang yang paling sibuk di dunia. 'Keberadaannya' di serata Malaysia dan di luar Malaysia.



Dalam kesibukan kerja sendiri saya mencari celah juga untuk menyunting 'Murrabi Cinta'. Justeru, saya mohon maaf kepada Ustaz Hasrizal andai masih terdapat 'typo error' dan sebagainya, kerana kami tidak punya waktu secukupnya untuk menyemak detail manuskrip itu. Waktu terlalu suntuk.



Secara peribadi saya merasakan kebarangkalian untuk buku ini ada di booth Galeri Ilmu pada hari pertama Pesta Buku 'tidak dijamin' (mungkin masih dalam proses cetak). Para peminat Saifulislam.com barangkali akan menanyakannya pada hari itu.



Betul, untuk memproses buku bukan kerja mudah.


Sungguh untuk memproses manuskrip hingga menjadi buku bukan kerja mudah. Perlu disemak berkali-kali bagi menjaga piawai. Sangat-sangat tidak digalakkan menghantar manuskrip menjelang saat akhir Pesta Buku kerana ‘waktu selesa’ untuk menyemaknya bukan lagi tinggal nyawa-nyawa ikan, bahkan sudah separa nazak! Justeru untuk menyemak kesilapan hampir pasti tiada.


Jika Nasri tertekan dengan Murabbi Cinta, saya cukup tertekan dengan buku kanak-kanak Siri Mari Berfikir yang terdiri daripada lima buah judul. Biarpun siri ini siap lebih awal daripada Murabbi Cinta, Mari Berfikir amat rumit untuk disiapkan.


Memproses buku kanak-kanak jauh lebih susah berbanding buku dewasa. Hanya 24 halaman dan nampak sangat mudah, tetapi hakikatnya buku kanak-kanak sangat rumit untuk dizahirkan, lebih-lebih lagi jika terdapat banyak gambar dan ilustrasi.


Berbulan-bulan saya meneroka dan mengembara ke alam siber mencari imej yang sesuai dan perlu. Perlu pula meneliti satu persatu syarat royalti dan hak cipta. Untuk membeli imej pula menelan belanja beratus-ratus dolar Amerika. Maka mahu tidak mahu saya terpaksa mencarinya di laman web public domain.


Kemudian, terpaksa pula bergelut dengan kerenah artis freelance. Dari sehari ke sehari, dari seminggu ke seminggu, akhirnya dari sebulan ke sebulan saya menunggu ilustrasi yang tak kunjung siap. Hinggakan lima buku ini mengambil masa setahun untuk disiapkan, walhal sebaik berakhirnya Pesta Buku 2009 tahun lalu saya terus menyerahkan ke DTP untuk proses perekaan.


Untuk mencari artis lain pula agak payah kerana ada beberapa ilustrasi telah siap. Jika dicari artis lain, nanti stroke lukisannya tidak selaras, menjadikan buku itu kelihatan janggal.


Saya sebenarnya sudah serik untuk menguruskan buku kanak-kanak.


Saya juga agak stres sewaktu membawa pulang senaskhah galei untuk disemak. Bahagian-bahagian yang telah saya tandakan dengan label kuning 'stick on note' untuk pembetulan, telah dibuang oleh anak. Menyukarkan saya mengesan bahagian-bahagian yang perlu dibetulkan. Maka saya terpaksa menyemak galei itu semula dari awal. Mengulang baca entah untuk kali ke berapa!

Jika editor-editor buku tertekan dengan deadline yang menghimpit, saya rasakan para artis grafik di Jabatan Khidmat Media (a.k.a DTP) lebih jauh tertekan kerana merekalah yang memegang baton terakhir untuk menyiapkan segala-galanya sebelum material buku dihantar kepada pencetak.


Mereka bukan sahaja perlu menyiapkan kerja-kerja perekaan buku, tetapi juga dua majalah, di samping kerja-kerja dari luar. Bermalam-malam tidak tidur. Kerja-kerja dibawa pulang ke rumah untuk disiapkan. Berhari-hari kerja lebih masa di luar waktu pejabat. Korbankan waktu rehat.


Satu-satunya artis grafik perempuan Che Su (a.k.a Ju), rasa saya tentu lebih terbeban. Di rumah bukan sahaja perlu menyiapkan kerja pejabat, malah sebagai ibu dan isteri dia perlu juga menyiapkan kerja rumah (memasak dan sebagainya).


Masing-masing keletihan, jika diperiksa darah barangkali ada yang tekanannya meningkat dek berdepan stres.


Apa pun saya mengharapkan KLIBF 2010 ini akan berlangsung dengan baik. Baik kami sebagai penerbit, mahupun para penulis sendiri, doa-doakan, dan bersolat hajatlah banyak-banyak agar booth Galeri Ilmu Sdn. Bhd. mendapat sambutan dan kami dapat memberikan yang terbaik untuk pengunjung.


Terima kasih tidak terhingga diucapkan kepada semua yang ada di DTP yang bertungkus-lumus menyiapkan buku-buku terbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd. Semoga Allah Taala memberikan pulangan yang setimpal untuk anda. Amin!


Juga terima kasih diucapkan kepada Nasri kerana sudi mengambil alih tugas saya untuk memantau kerja-kerja akhir buku Rumahku Ofisku sewaktu saya pulang ke KB Jumaat lalu untuk urusan keluarga.


Kepada semua penulis, saya mohon maaf bagi pihak Jabatan Buku dan Jabatan Khidmat Media jika ada kekurangan (saya yakin ada) di dalam buku anda kerana faktor masa yang tidak mengizinkan, juga di atas kelemahan diri sebagai manusia yang serba kekurangan. Moga tidak serik untuk menulis buku lagi untuk Galeri Ilmu.


Segala yang baik itu datang daripada Allah Taala dan segala kelemahan itu datang daripada kami. Wallahu’alam.

No comments: