Monday, December 28, 2009

UNDANGAN PERKAHWINAN & EKSPO BATIK



Saya percaya ramai di kalangan anda banyak menerima undangan perkahwinan sepanjang cuti sekolah 2009, saya juga tidak ketinggalan—undangan daripada saudara-mara dan juga kenalan.

Satu daripada undangan itu saya terima daripada sepupu yang berpangkat VIP, Leftenan Jeneral Datuk Seri Bashir (orang nombor dua dalam TUDM) dan isterinya Datin Seri Maimun—mengundang saya dan suami ke majlis perkahwinan anak lelaki mereka.

Saya meneliti perjalanan atur cara majlis. Wah, ada tetamu kerabat diraja.

“Alamak, ada royalty! Ini tentunya majlis formal,” ulas saya dalam hati.

Maka, undangan ini terpaksalah saya ketepikan—tidak mahu saya merosakkan majlis rasmi seperti ini. Di mana mahu diletakkan anak?




Justeru, tempat saya dan suami diambil alih dua orang anak saudara. Biarlah mereka yang pergi bagi memenuhi meja yang telah disediakan untuk ahli keluarga saya.

Lalu pada hari tersebut saya dan suami membawa anak naik LRT ke KLCC, melawat ekspo batik yang diadakan di Pusat Konvensyen. Kakak ipar saya turut mengambil bahagian dalam ekspo ini. Kebetulan pula hari itu hari terakhir ekspo.


Sayangnya ekspo ini tidak diuar-uarkan secara besar-besaran melalui media. Sunyi, sepi. Walhal ini acara besar. Pengusaha-pengusaha batik dari pelosok tanah air berkumpul di sini (termasuk pereka fesyen terkenal tanah air Salikin) mempamerkan batik yang halus lagi seni. Daripada batik tradisional hinggalah kontemporari—cantik-cantik belaka! Harga pula berpatutan. Bagi peminat dan pencinta batik, inilah masanya untuk bershopping sakan (sepatutnya begitulah, tapi promosi ekspo ini tiada langsung, maka ramai yang tidak tahu 'maujud'nya).

“Boleh sue penganjur kalau macam ni,” saya memberitahu suami, tatkala melihat peserta-peserta ekspo duduk melangut di petak gerai masing-masing menanti pelanggan dan pengunjung.

Kalaulah PC Fair, wah bukan main lagi promosinya hinggakan bunting dan banner dinaikkan di hampir setiap ceruk Lembah Klang (hatta di sekitar perumahan saya pun). Sungguh tidak adil. Ke mana hilangnya peranan Kementerian Pelancongan? “1 Malaysia konon,” rungut saya.

Dari ekspo batik kami ke Aquaria. Kemudian membawa anak mandi di kolam KLCC hingga tidak mahu balik. Sayang pula kamera tiada kerana telah diserahkan pada adik untuk majlis perkahwinan itu.


Puas memujuk anak pulang, petang baru berjaya.

Tiba di rumah kami keletihan. Kalau mahu ke majlis perkahwinan yang diadakan pada sebelah malam itu pun, rasa-rasanya sudah tiada kudrat bersisa, namun suami saya tetap gagahkan diri ke pejabat seusai solat Asar.

Esoknya adik bercerita tentang majlis perkahwinan anak sepupu kami itu ... Sultan dan Sultanah Pahang dan Pemangku Sultan Kelantan, Tengku Faris Petra telah mencemar duli turun ke majlis berkenaan.

Kepada Abang Bashir dan Kak Mun, maaflah kerana tidak pergi ke majlis anda. Apa pun selamat menerima menantu.

Kepada suami yang sentiasa sibuk, terima kasih kerana luangkan masa bawa anak jalan-jalan dan terima kasih belanja skirt batik!

Kepada Kak Anita di Perlis, maaf juga kerana tidak mampu memenuhi undangan ke majlis anakanda anda. Selamat menerima menantu juga saya ucapkan.
" ... nanti mai Peghlih (Perlis) no ... ." Begitu ujar Kak Nita semasa dia bertandang ke rumah nenek di kampung Syawal lalu.
"Insya-Allah. Kalau ada orang bawa bolehlah ..." jawab saya tidak menjanjikan apa-apa.

Selamat pengantin baru, Amirul bin Bashir dan Yasmin Cornelia bt Abdul Rahman Heinrich. Moga bahagia ke akhir hayat.


P/s Masih ada dua lagi undangan kahwin daripada kenalan yang saya hampir pasti tidak dapat penuhi (walaupun di hati teringin sekali menghadirinya). Apa pun terima kasih kerana sudi mengundang!







No comments: