Friday, April 11, 2014

DEMI KELANGSUNGAN HIDUP

Semalam sewaktu hampir sampai di pekarangan luar sekolah anak, iaitu kira-kira 30 meter dari tempat memarkir kereta di bahu jalan, saya terpandang seorang lelaki India pengutip barang-barang terbuang kitar semula sedang menolak basikalnya.

Terhuyung-hayang lagaknya. Kelihatan dia sedang berusaha keras cuba mengawal basikalnya daripada terbabas. Di atas basikalnya ada seperti kotak besar.

Tatkala saya memotongnya dan memarkir kereta, barulah saya nampak dengan jelas barang di atas basikalnya itu. Subhanallah. Ia sesuatu yang amat berat. Tidak tahulah saya dari mana dia mengutipnya dan bagaimana dia berjaya mengangkatnya ke atas basikal. Yang pasti ia sudah dibuang orang, lalu dikutipnya.

Rezekinya besar hari itu barangkali, menemui barang terbuang sedemikian dan mungkin agak tinggi nilainya berbanding barang-barang terbuang lain jika dijual ke tempat pelupusan barang kitar semula.

Demi menyambung kelangsungan hidup, orang sepertinya melakukan apa sahaja untuk mencari rezeki. Bagi lelaki India itu, dia mengerah sepenuh tenaga dan keringat mengutip barang sebesar dan seberat itu. Jika tiada orang sepertinya, persekitaran kita barangkali penuh sampah-sarap!

Barang berat di atas basikalnya itu ialah sebuah peti sejuk! Allahu Akbar, ia suatu pandangan yang jarang sekali kedapatan di negara ini. 







No comments: