Wednesday, January 30, 2013

SEMALAM TIADA, HARI INI ADA

Seperti biasa setiap pagi, boleh dikatakan hampir setiap hari sayalah orang pertama tiba di pejabat. Maka, sayalah yang bertanggungjawab membuka kunci dan mangga pintu masuk ke Jabatan Buku.

Bagaimanapun, pada pagi ini sejurus tiba dan mahu membuka mangga pintu, "Aik, macam lain aje mangga pintu ni. Bila pula dia orang tukar?" Saya bermonolog. Saya belek dan amati mangga itu, lalu mencuba kunci yang selalu digunakan. "Oh betul, mangga sama ... semalam tak ada, hari ni ada pulak, tak guna betul." Pagi-pagi lagi saya sudah membebel.

Mangga sama tapi fizikalnya sedikit berubah. Yang menjadikan ia nampak lain daripada biasa kerana telah ditampal sticker oleh ah long yang tidak bertanggungjawab.


Segera saya memerhati di dinding dan pintu premis. Tiada sticker yang besar kali ini, cuma sticker kecil yang bertaburan ditampal sana-sani. Saya mengopek satu persatu. Yang dilekatkan di mangga paling payah hendak ditanggalkan kerana sticker ala metallic apabila bertemu mangga logam, gamnya menjadi sebati.

Saya pernah menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap sikap buruk ah long dalam satu entri dahulu.

Mereka ini tidak akan serik selagi tiada penguatkuasaan undang-undang. Menampal iklan sedemikian hingga menyebabkan premis orang lain kelihatan sangat buruk lagi hodoh, tercalar imej. Ibarat syaitan yang tidak pernah jemu merosakkan umat manusia hingga hari kiamat. Demikian juga ah long, tidak akan jemu memberi pinjaman kepada orang terdesak hingga merosakkan institusi keluarga si penghutang. Tidak cukup dengan itu mangsa dipukul kejam apabila tidak mampu membayar hutang yang dipinjam.

Saya sesungguhnya amat benci sikap ah long yang menampal sticker dan juga mereka yang menyelitkan risalah di pagar rumah serta di wiper kenderaan!



Ini adalah pintu naik ke Jabatan Buku yang telah kami warisi daripada penyewa premis  sebelum ini.

No comments: