Monday, February 21, 2011

MEJA SAYA DI PEJABAT

Semakin Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2011 (PBAKL) menghampiri, semakin berserabut meja kerja saya. Hampir-hampir saja tiada ruang untuk bekerja.


Sesungguhnya saya cuma mengemas meja kerja saya di pejabat cuma setahun sekali iaitu selepas berakhirnya PBAKL. Galei terakhir tiap-tiap judul buku hanya dibuang setelah buku selesai dicetak. Mana-mana yang tertera ayat al-Quran pula tidak boleh dibuang sembarangan. Perlu disimpan sebelum dibuang dengan cara terhormat.



Sejak dulu hingga kini saya tidak pandai dan tidak selesa bekerja dalam suasana yang kemas dan teratur seperti orang lain. Saya tidak tergolong dalam kalangan orang yang suka berkemas dan saya juga tidak suka orang tolong kemaskan barang keperluan kerja saya. Biarkan saja ia bersepah begitu. Jika diberi sepuluh meja sekalipun, kesemuanya akan jadi bersepah dan tidak akan mencukupi.


Tabiat ini barangkali mengalir dalam darah. Ayah saya juga begini. Sejak dulu hingga kini, bilik studinya tidak pernah kemas.

Macam-macam ada di atas meja saya selain bahan kerja. Dari botol kicap tajaan baki daripada program-program yang dianjurkan, roti, tumbler air dan macam-macam benda lagi semua berkumpul di atas meja.




Entah bila kicap ni nak dibawa balik. Semua staf dapat kicap ni. Tajaan Tamin.































Gambar-gambar ini dirakam sebulan yang lalu. Hari ini berganda-ganda lagi kebersepahannya.

No comments: