Friday, July 16, 2010

BAHASA ANAK

Minggu ini dua hari anak saya tidak bersekolah kerana demam dan selesema. Dua hari tersebut dia tidak mahu bersekolah, walhal boleh sahaja dia ke tadika seperti selalu dengan berbekalkan ubat. Cikgu akan pastikan ubat dimakannya. Saya terpaksa mengalah juga apabila dia mahu tinggal di rumah atoknya.

Dia mengadu begini, “Mak, suara Ammar sakit. Suara Ammar sakitlah Mak.” Saya ketawa. Bukan tidak kesian, tetapi ungkapan ‘sakit suara’ itu kedengaran agak lucu.

“Bukan sakit suara, sakit tekak. Tu baru betul,” ujar saya membetulkan istilah yang digunakannya.

“Ooo ... sakit tekak. Mak Ammar sakit tekak.”

Malam itu beberapa kali dia terbangun sebab sakit tekak, tapi dalam keadaan mamai dia menyebut lagi ‘sakit suara’. Subuh esoknya dia bangun, “Mak, hari ni tak payah sekolahlah. Ammar demam, nak dok rumah Atok.”

Malas bergaduh pagi-pagi dan akan menjauhkan rezeki, saya setuju sajalah. Lagipun sudah lama dia tidak ke rumah Atok.

Itu cerita sakit suara.

Satu lagi yang membuatkan saya geli hati apabila anak saya bermain lawan-lawan atau lumba-lumba dengan sepupunya. Kalau dia kalah dan sepupunya menang dia akan berkata begini kerana tidak mahu alah, “Siapa menang, dia kalah ... .”

Aduh! Saya sendiri pun tak terfikir untuk berkata begitu. Kalau dah kalah tu kalah ajelah!

No comments: