Isnin 31 Januari 2011
"Cik kena call dari semasa ke semasa, tanya perkembangan. Kami pun belum pasti keadaannya macam mana," ujar ejen KTMB di talian hotlinenya.
Itu jawapan saya terima apabila mendapat maklumat banjir telah menjejaskan perjalanan kereta api.
Selasa 1 Februari 2011
Hotline KTMB tidak dapat dihubungi.
Saya mengambil inisiatif dan alternatif melihat laman sesawang KTMB.
Allah! Jadual perjalanan semua disusun semula. Perjalanan ke Pantai Timur perlu menaiki bas dari Sentral dan mengambil kereta api di Stesen Mentakab. Itu yang diwartakan.
Adik ipar dan anak-anaknya yang sudah merancang naik kereta api bersama kami, memutuskan untuk membatalkan saja hasratnya. Tak jadi balik kampung.
Selasa 2 Februari 2011
Saya dan keluarga sepatutnya menaiki kereta api malam ini. Sejak semalam memikirkan, bagaimana agaknya menaiki bas dan ke Stesen Mentakab.
Tergerak hati untuk bertanyakan lagi bagi memastikan keadaan sebenarnya.
"Maaf Cik, semua perjalanan dibatalkan. Cik boleh refund tiket atau tukar tarikh perjalanan. Tapi semua perjalanan tu selepas cuti sekolah (Raya Cina). Itu pun sudah penuh."
Aduh. Mati akal. Mengenangkan anak sudah lama menantikan saat ini. Sejak sebulan lalu dia bertanyakan lambat lagikah hendak naik tren.
Lantas saya menelefon adik. Kebetulan dia sedang memandu ke Subang Airport. Membeli tiket penerbangan, ganti tiket kereta apinya.
Dipendekkan cerita, saya pun menumpangnya membeli tiket kapal terbang yang akan berlepas pada hari ini juga (hari sama dengan tiket kereta api yang telah dibeli). Mujur masih ada tiket last minute.
Aduhai. Daripada EKSPRES SENANDUNG WAU jadi sang kelip-kelip FIREFLY.
No comments:
Post a Comment