Wednesday, January 14, 2015

Peranti IT yang Menjahanamkan Manusia!

Hidup zaman ini yang dikelilingi pelbagai peranti/gadget ada baik buruknya.

Kesan buruk yang kita bimbangi. Ia amat menakutkan. Antaranya, ia memudahkan fitnah tersebar ke seluruh dunia dalam tempoh sekelip mata.

Seperkara lagi, ia memudaratkan kesihatan. Sudah ada anak-anak kecil dan remaja masuk hospital kerana rosak otak akibat asyik dengan bermain tablet dan telefon pintar.

Baru-baru ini adik saya memberitahu ada anak kenalan sudah menjangkau usia enam tahun, tetapi belum mampu bercakap. Apabila dibawa ke doktor pakar dan diperiksa, rupa-rupanya anak malang ini telah didedahkan dengan gajet pada usia muda lagi. Allahu Akbar!

Agaknya sepanjang masa anak ini bertemankan gadget. Sudah tidak kenal alam sekeliling!

Ada pun, dalam menuju usia dewasa, seorang anak itu perlu melalui pelbagai proses sebagai persediaan. Meniarap, merangkak, bertatih, berjalan, kemudian berlari. Sakit akibat jatuh dan sebagainya perlu menjadi pengalaman hidup seorang manusia kerana elemen-elemen inilah menjadikan jiwa kental, tahu bertindak dan memberi ilham kepada kita mengatur hidup, pendek kata proses yang wajib dilalui untuk menjadi manusia sejati!

Jika seharian seorang anak itu duduk melayan gadget, kesemua proses itu tidak dilaluinya. Bagaimana mahu bercakap kerana dia cuma berinteraksi dengan peranti, bukannya dengan manusia? Bagaimana dia boleh berdikari jika hidupnya dikuasai tablet dan smartphone?

Ketagihan kepada peranti IT ini bagi saya adalah kegilaan melampau, apatah lagi jika berlaku pada awal usia! Malah mendiang Steve Jobs sendiri pun tidak menjinakkan anak-anaknya dengan gadget rekaannya kerana sedar implikasinya. Agaknya, kitalah yang bodoh membesarkan anak dengan peranti-peranti ini.

Awaslah wahai ibu bapa!

No comments: