Wednesday, December 23, 2009

Retro 1 - WWF

Yang saya maksudkan WWF bukannya World Wildlife Fund, tetapi World Wrestling Federation.

Semasa saya di tingkatan lima, saya bersahabat baik dengan HS. Kami berkongsi rancangan TV yang sama iaitu WWF.

Ya, memang kami minat sungguh WWF pada masa itu ... eh, bukan kami aje, tapi kebanyakan orang waktu itu sangat meminati WWF dan Wrestlemania.

Benar, sekitar tahun 80-an WWF menjadi fenomena dan mania!

Maka, di rumah pada hari WWF, saya dan ayah (yang juga peminat gusti) akan tertonggok depan TV untuk menyaksikan WWF.

Wah! Menyaksikan aksi bintang-bintang WWF ini membuatkan penonton gembira (apabila yang diminati menang), geram (apabila referee tak adil), sakit hati (apabila yang jahat main tipu), puas hati (apabila yang jahat ditumpaskan).

Keesokannya, pagi-pagi dalam kelas sebelum cikgu masuk, topik saya dan HS tentulah berkisarkan WWF yang ditonton malam tadi.


Pada zaman itu, tanyalah pada peminat WWF siapa tidak kenal Hulk Hogan (paling top), Andre The Giant (ini dah k.o—mati sakit jantung), King Kong Bundy, Ricky Steamboat, Rowdy Macho Man Savage, The Ultimate Warrior, Undertaker, Rowdy Roddy Piper, Iron Sheik, Ravishing Rick Rude.

Mereka yang saya sebut di atas ialah antara superstar gusti era 80-an sebelum munculnya The Rock!


Kemudian apabila TV menyiarkan WWE (World Wrestling Entertainment), minat saya terhadap wrestling telah menyusut. Akhirnya saya tidak lagi mengikuti perkembangan wrestling di TV.

“Emmmphhh ... tak seronok dah, nampak sangat berlakon,” keluh ayah saya tiap kali menonton wrestling era kini. Apa pun minatnya masih ada cuma tidak menebal seperti dulu.

Bagi saya pula, saya kini langsung tidak minat wrestling kerana aksi-aksi yang ditonjolkan lebih bersifat lakonan, semata-mata untuk hiburan. Lakonannya melampau-lampau, malah semakin tidak berhemah lagaknya. Jika WWF dahulu, lakonannya cuma sikit-sikit (it was really fun to watch). Atau mungkin juga kerana faktor peningkatan usia menyebabkan saya tawar hati untuk menontonya.



Saya juga tidak pasti, masih adakah kini rancangan wrestling di TV? Apa pula nama programnya? Masih Smackdown lagikah? Ahh ... saya peduli apa!

(Sumber imej: www.squidoo.com)

No comments: